Османска империя

Еничарите и реформите на Селим III

Посещения: 52

 

Публикувано по: Мария Тодорова, Подбрани извори за историята на балканските народи XV - XIX в.

Из трактата на челеби Мустафа паша, виден държавен деец и привърженик на Селимовите реформи. 1804 г.

Печата се no W. Wilkinson. Tableau historique, géographique et politique de la Moldavie et de la Walachie. Paris, 1821, p. 287—288, 317—319.

 

Officer of European InfantryНеобходимо беше новата редовна войска да не се състои, както останалите ни сили, от сладкари, рибари, лодкари, кафеджии, съдържатели на публични домове и други търговци, заети с 32 вида търговия, но от дисциплинирани хора, заети с това пушките и оръжието им да бъдат готови за действие... След като тези въпроси бяха сериозно обсъдени, няколко души бяха изпратени в корпуса на еничарите, за да изберат сред тях млади и добри войници, които да бъдат обучени на дисциплина и да боравят с оръжието. Но нашите храбреци, от тия, дето се занимават с 32 вида търговия, решиха, че ако ги заставят постоянно да боравят с оръжие и пушки, ще загубят за това цялото си време, вместо да се занимават със своите работи и да получават всеки три месеца даром заплата. Тогава, поглаждайки брадите и мустаците си, те започнаха да претеглят изгодите и изразиха недоволството си, като казаха: „Ние не сме създадени за подобни работи и не искаме да правим нищо подобно...“

Въпреки това беше създаден един отряд от бостанджиите, който беше разположен в новопостроените казарми в Левенд-чифлик. Но така, както това е било и при Негово Величество султан Сюлейман, когато той е организирал еничарския корпус, новобранците се разбягаха още на следващия ден. И, точно както тогава, някои от низшите започнаха да се съпротивяват срещу нововъведенията, защитавайки еничарите, макар тия да не се интересуваха от нищо освен изплащането на заплатите им. Тези хора започнаха да си нашепват: „Я чуйте! Току-що се откриха казарми за Низам-и джедид. Ако тези войски, които се занимават с разни упражнения, се отличат по време на война, еничарите ще станат ненужни и нашите заплати ще бъдат зачеркнати от списъците.“ Те също така внушаваха, че хората, записани в Низам-и джедид, се занимават с упражнения, подобни на онези, с които се занимават неверните гяури, и по този начин нарушават и оскверняват мюсюлманския закон. Чрез подобни мерки те попречиха на много хора да се запишат и убедиха онези, които вече се бяха записали, да избягат.