Месопотамия

Митологизацията на Саргон от Акад

Написана от Николай Николов
Посещения: 3765



576px Birth Sargon of Akkad Louvre AO7673Темата концентрира вниманието си върху два извора, които се отнасят за акадския цар Саргон (ок. 2371 – 2316 г. пр.н.е.) – единият е свързан с шумерския разказ за царя на Киш Урзабаба и неговия виночерпец Саргон, а другият е посветен на легендата за раждането на въпросния владетел. Те са разгледани в контекста им на предания, които способстват за митологизирането на личността на акадския цар, като също така е обърнато внимание на причините за тяхното възникване, на приблизителното им време на разпространение, както и на заложените в тях мотиви и евентуалните им паралели в митовете на други народи, като основно се набляга на тяхното съпоставяне с отделни сюжети от Библията.

Прочети още...

Мерни единици в Акад, Вавилония и Асирийската империя

Написана от Любомир Грозданов
Посещения: 4631

 

Наименованията на мерните единици са дадени на шумерски и акадски език. Шумерските наименования се отнасят до към II - ро хилядолетие пр. Хр. - ранновавилонски и ранноасирийски период. С течение на времето те са изместени от акадските им еквиваленти. Мерната система на акадски език се използва в Новоасирийската империя, Нововавилонското царство и Ахеменидска Персия.

Стойностите са приблизителни.

Прочети още...

Старовавилонско царство

Посещения: 12245

 

Публикувано по: П. Барсело, М. Тачева, П. Делев, История на древните общества, С., 1992

 

Milkau Oberer Teil der Stele mit dem Text von Hammurapis Gesetzescode 369 2През XX и XIX в. пр.н.е. Месопотамия оставала в плен на политическата разпокъсаност и стопанския упадък. Възприемайки местните културни традиции, нашествениците амореи постепенно се сливали с по-старото семитско население на Двуречието — акадците. В много градове управлявали нови, аморейски династии, които водели нескончаеми междуособни войни. Особено се издигнали градовете Исин и Ларса: техните аморейски царе започнали да се наричат „царе на Шумер и Акад“, заявявайки по този начин претенциите си за господство над цяла Месопотамия. Взаимното съперничество и непрестанните конфликти изтощавали силите на двете конкуриращи се династии и в края на краищата нито една от тях не успяла да реализира намеренията си.

Все по-важна роля започнали да играят в този период и някои градове в Северна Месопотамия, които контролирали основните търговски пътища към Сирия и Източното Средиземноморие, Мала Азия и Иранското плато. Под властта на местни аморейски династии особено активно се развивали Мари на северозапад, в долината на Ефрат, и Ашур на р. Тигър в териториалното ядро на бъдещата Асирия.

Прочети още...

Шумер и Акад

Посещения: 20672

 

Публикувано по: П. Барсело, М. Тачева, П. Делев, История на древните общества, С., 1992

 

Статуетка на Гудеа, енси (управител) на Лагаш - ок. 2120 г. пр. Хр.
Статуетка на Гудеа, енси (управител) на Лагаш - ок. 2120 г. пр. Хр.
Разписка за получаване на бира от преди 4060 години.
Разписка за получаване на бира от преди 4060 години.

Разписката гласи: "Ур - Амма получи от пивовара Алулу 5 сила (41/2 л) от най-добрата бира"

Клинописна табличка от времето на Амар-Суен, Трета династия на Ур.
Клинописна табличка от времето на Амар-Суен, Трета династия на Ур.

От колекцията на Киркор Минасян, Библиотека на Конгреса.

"Стела на ястребите"

Царят на Лагаш Еанатум предвожда фалангата на тежката пехота, въоръжена с щитове, дълги копия и шлемове (битка между Лагаш и Умма, 2525 г. пр. Хр.)

Медно-сребърна ваза
Медно-сребърна ваза

Изработена по поръчение на Ентемена, енси /управител/ на град Лагаш в чест на бог Нингирсу (2400 г. пр. Хр.). Експонат в Лувъра.

Годишен баланс на държавно земеделско стопанство
Годишен баланс на държавно земеделско стопанство

Трета династия на Ур (2040 г. пр. Хр.).

Обелиск на акадския цар Маништушу, син на Саргон Велики. (ок. ср. на XXIII в. пр. Хр.)
Обелиск на акадския цар Маништушу, син на Саргон Велики. (ок. ср. на XXIII в. пр. Хр.)
Глинен конус с надписи на Уруинимгина, лугал (княз) на Лагаш
Глинен конус с надписи на Уруинимгина, лугал (княз) на Лагаш

В тях са записани неговите реформи срещу злоупотребите от "стари времена". Лувър, AO 3149.

Табличката с Пролога към Кодекса на Хамурапи. Лувър, AO10237.
Табличката с Пролога към Кодекса на Хамурапи. Лувър, AO10237.
Таблицата с текста за Потопа, част от Епоса за Гилгамеш.
Таблицата с текста за Потопа, част от Епоса за Гилгамеш.
Договор за покупко-продажба на къща и нива.
Договор за покупко-продажба на къща и нива.

Шурупак, 2600 г. пр. Хр. Експонат в Лувъра.

"Мир" - страна от шумерския щандарт "Война и мир"

инкрустриран панел, открит при разкопки на гробница № 719, гр. Ур. Датиран към 2600 - 2400 г. пр. Хр. На фон от лазурит с фигури от седеф е показан животът на шумерите в мирно време. Експонат в Британския музей

"Война" - страна от шумерския щандарт "Война и мир"
Табличка с Кодекса на Ур-Наму.
Табличка с Кодекса на Ур-Наму.

Археологически музей, Истанбул

Модни аксесоари, открити в царската гробница в гр. Ур (Раннодинастичен период III A, XXVI—XXV в.)
Модни аксесоари, открити в царската гробница в гр. Ур (Раннодинастичен период III A, XXVI—XXV в.)

пипетка за парфюм, гривна, обеци, позлатени елементи от огърлица. Музей на изкуствата Нелсън-Аткинс, Канзас сити, САЩ.

Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Прочети още...

Градовете на Месопотамия

Посещения: 28087

 

Ереду – Градът жрец

 

 Руините на ЕредуВ превод, името вероятно означава „добър град”. Мястото, от което започва материалната и свещената история на Месопотамия. Бил е разположен в най-крайния юг, при вливането на реките Тигър и Ефрат в Персийския залив. Оше в средата на ІV хил. пр. Хр. тук се появило първото голямо светилище, от което днес е запазен само фундаментът. След ок. 500 години светилището станало храм на бог Енки. Считало се, че всички тайни на света и източниците на живота произлизат от Ереду, тъй като на това място е разположен входът към тайнствената водна бездна – Абзу. Затова и храмът на Енки се наричал „Домът на Абзу”. Историята на град Ереду била кратка. Още в началото на ІІІ хил. пр. Хр. неговите жители го изоставили и се преселили на север в градовете Ур и Урук. Ереду се превърнал в град-призрак и град-символ. Всички жреци на култа Енки, независимо в кой град свещенодействали, наричали себе си „Жреци на Ереду”.

Прочети още...
X

Right Click

No right click